Iklan

Isnin, November 05, 2007

Prolog

Tak sangka, perkara yang saya anggap sebagai 'mencuba nasib', kini terpaksa saya harungi secara rela. Kenapa terpaksa? Kenapa rela? Tanda tanya...

Bila peluang berkerja di Arab Saudi diuar-uarkan melalui emel, saya tidak ambil pusing sangat. Rakan-rakan sibuk bercerita; projek besar, pengalaman antarabangsa, pendapatan lebat, pendedahan hebat... Niat tu memang kuat - Makkah - Madinah - tapi memikirkan anak-anak yang masih kecil, hati jadi berat.

"You're still young. Grab this opportunity..." kata boss saya memberi pandangan. Empat tahun menimba ilmu berkerja, menabur jasa berkerja; hidup seakan tepu. "Open up and bring back the experience..." Tiada halangan bagi pihak Ketua Jabatan.

"Your name's in the list," tegur rakan dari HR suatu hari. Saya terkedu. Masih belum buat keputusan. Masih belum sedia berpisah dengan Iman & Amal yang memerlukan (atau lebih tepatnya, diperlukan). Bagaimana ini?

"Pergilah, kami akan okay..." isteri turut memudahkan. "Iman & Amal masih kecil, mudah menerima perubahan. Ini pun untuk mereka juga."

Apa lagi alasan yang saya ada?

"Itu bumi anbia', pergilah... Sampaikan salam kami yang insya Allah akan menyusul nanti."

Tiada ulasan: