Iklan

Sabtu, Julai 26, 2008

Kisah Lembu & Kambing

Satu petang di bulan Puasa, Haji Syin (bukan nama sebanar) pergi ke restoran (mat'em; e~ain) Turki yang menjual pelbagai makanan ala Timur Tengah. Dipandangnya daging yang sedang disalai (seakan daging untuk pita kebab di pasar-pasar malam Malaysia). Sedap sungguh. Terkecur air liurnya SAMA seperti minyak daging yang menitik ke bara.

Ada tiga jenis daging yang sedang disalai. Yang putih dan agak cerah tentulah ayam. Yang gelap itu ada dua. Entah yang mana lembu, yang mana kambing.

Haji Syin tanya dalam bahasa Inggeris. Tukang masak tu geleng kepala, tanda tidak faham. Dia malah berbicara dalam bahasa Arab pekat, menerangkan itu ini.

Haji Syin jadi pening. Hendak pesan makanan pun sukar juga rupanya, bila tidak tahu 'bahasa'. Hendak order ayam, dia sudah muak. Tersalah order kambing, dia alah. Tapi, daging lembu yang mana satu?

Terlintas di fikirannya, mengapa tidak guna bahasa universal...

"Haza moooooo...", ujar Haji Syin sambil meletakkan dua tangan di kepala, gayakan tanduk lembu metador. "...or haza mbek ek ek?", sambil letak dua telunjuk di dahi, tanda tanduk kambing yang lebih kecil.

Tukang masak Turki itu tersenyum lantas menunjuk ke arah salah satu daging, "Haza moooooo...", tirunya, bersekali dengan gaya tanduk. "...wa haza mbek ek ek?"

"Khalass, ateni MOOOOOO ma'a ruzz, wahid..."

Kami yang dengar cerita ini dari Haji Syin kemudiannya, tidak tahan, hampir pecah perut ketawa.

ps: waktu itu, haji syin baru sebulan dua di jeddah. sekarang dia sudah mahir memesan makanan :-)

Nota:
lahm - daging (biasanya merujuk daging kambing)
baqr - lembu
dajjaj - ayam
ruzz - nasi
haza - ini
ateni - berikan saya

Tiada ulasan: