Iklan

Rabu, November 21, 2007

Jenaka-Jenaka Arab Saudi

Berjauhan dari keluarga, cuma teman-teman sekerja menjadi tempat melepas kesah dan lelah. Tekanan datang dari berbagai arah; keluarga yang ditinggalkan, budaya kerja yang berbeza, gaya hidup yang membosankan dan yang paling utama, beban kerja yang seakan tidak mahu sudah-sudah. Isu-isu kecil pun boleh menimbulkan ketegangan.

Banyak cerita-cerita lawak dicipta untuk mengurangkan tekanan. Pun, sering juga lawak-lawak ini, jika sampai ketahuan pihak berkaitan, bakal membibitkan rasa perit yang mengilankan. Saya akan cuba selitkan lelucon-lelucon itu. Harap-harap, tidak ada yang bakal terasa hati.

Dalam banyak-banyak lawak, lawak 3m merupakan yang paling popular waktu kami mula-mula sampai dahulu. Visa yang kami terima berbahasa Arab dan sudah tentulah bertulisan jawi tanpa baris. Rata-rata kami memang buta kayu dalam hal ini. Hari-hari pandang visa tu pun, masih ada maklumat baru yang dapat kami jumpa.

Dan, pada ruang validity (Terjemahan Inggerisnya juga ada, tetapi tidak lengkap) ada tertulis 3m. Secara logik, maksudnya sudah tentulah 3 months. Tetapi bagi jurutera-jurutera ini, 3m itu maknanya 3 meter. Satu dunia pakai begitu.


Validity~3m...

Jadi visa yang kami terima ini, menentusahkan panjang 3m. Woww! Panjang tu... Validity checked by Saudian Embassy.

Kenapa perlu begitu panjang?

Di sini banyak sekatan. Itu tidak boleh, ini tidak dapat. Terutama untuk orang asing seperti kami. Hendak langgan telefon mudah alih (postpaid), tidak boleh. Hendak buka akaun bank, tidak boleh. Hendak kirim duit ke Malaysia, tidak boleh. Hendak pergi ke Bahrain yang seberang tambak itu pun tidak boleh. Visa kami cuma 'single entry'.


Jadi untuk melepasi setiap sekatan, setiap orang perlu potong yang panjang 3m itu. Baru boleh lepas.

Kalau sudah dipotong, tentu panjang berkurang. Bila validity kurang 3m, kena hantar pulangkah, visa tak laku?

Tapi sekarang dunia perubatan sudah moden. Lepas potong terus sambung, jadi panjang kekal melebihi 3m.

...this joke was meant to tease our non-muslim friends who were not circumcised...

Tiada ulasan: