Iklan

Khamis, November 27, 2008

Musim Haji Datang Lagi (iii)

Sambung semula. Last post: Nov. 4, uih, lebih tiga minggu terlewat.

Oops, jangan tertipu. Ini gambar sesudah musim haji tahun lalu, bila majoriti jemaah haji sudah pulang ke negara masing-masing.

PERSEDIAAN JASMANI

Tidak dapat dinafikan, ibadah haji menuntut kekuatan fizikal dan mental. Dengan orang berduyun-duyun, dengan cuaca panas terik, dengan kedudukan satu tempat ke satu tempat yang agak jauh - jemaah haji perlu juga mempersiapkan kekuatan jasmani.

Yang terlebih berat badan; kurang-kurangkan, takut cepat termengah-mengah, sakit kaki, sakit sendi. Yang kurus tak bertenaga pula; eloklah tambah pengambilan kalori, buat bersaing dan berlumba mengejar saf pertama.


Gambar-gambar berikut, chilok ehsan dari en. kamitaken

Ini gambar di luar al-Haram. Melimpah ruah jemaah. Tapi sebenarnya, memang ramai jemaah yang sengaja memilih untuk bersembahyang di luar masjid. Kalau masuk dalam, masih ada ruang. Ikut kemahuan dan rezekilah.


Ini pula lorong dari hotel-hotel menuju ke al-Haram. Setaip kali, sejam sebelum masuk waktu sembahyang, beginilah keadaannya. Berjejal-jejal orang berbondong-bondong menuju ke masjid. Dah sudah sembahyang lain pula ceritanya. Berduyun-duyun pula keluar, sambil menyinggah membeli-belah. Itu belum kira lagi penjaja haram tanpa lesen dan peminta sedekah yang bersepah menghalang laluan.


Bukanlah perlu berlatih bersungguh-sungguh macam hendak bertanding sukan. Cukuplah sekadar sihat dan kuat tubuh badan untuk menyahut cabaran haji. Tidaklah nanti, dalam orang lain berebut-rebut beribadah, kita pula memilih untuk berehat di bilik. Tidakkah rugi, sedang belanja biaya yang diinfak bukan sedikit.

Yang kurang sihat pula, kalau perlu mengambil ubat, janganlah lupa dengan keperluan jasmani. Bagi yang perlu menjalani hemodialisis, hospital kerajaan di Mekah dan Madinah menyediakan kemudahan hebat, selesa dan percuma. Tapi musim haji, tentu penuh sesak.

Satu faktor lagi yang tidak boleh gagal untuk diambilkira, pohonlah kekuatan, kesihatan dan kemudahan dari yang menjemput kita bertandang ke Rumah-Nya. Kalau Dia nak bagi, yang lumpuh pun boleh berjalan. Janganlah lupa untuk meminta. Dia memang Maha Pemurah dan Maha Memberi.

Ila liqa', ma'a salaamah...

Tiada ulasan: