Iklan

Ahad, Jun 22, 2008

Musim Panas Datang lagi

'Summer Solstice' untuk Hemisfera Utara baru saja berlalu pada 20 Jun yang lalu. Solstice bermakna matahari betul-betul berada di atas garisan Sartan (latitud). Cuaca di Jeddah mula membahang. Pukul 8.00 pagi, rata-rata jurutera Malaysia sudah kepanasan di tapak binaan. Suhu seringkali melebihi 40°C.

Teringat sewaktu tiba di Al-Khobar tempohari. Terkejut dengan teriknya panas sehingga menggigit kulit, tambah terkejut bila terpandang termometer yang menunjukkan suhu mencecah 53°C. SubhanAllah, bagaimana manusia boleh hidup dalam iklim yang semelampau ini.

Di Jeddah, walaupun suhunya jarang melangkaui 50°C, tapi kelembapan udaranya sangat tinggi, dikhabarkan kadang-kadang mencecah 100% (http://www.saudiembassy.net/), dengan kabus tebal. Sekarang pun, kalau keluar rumah, sekejap saja tangan sudah rasa melekit-lekit seakan berpeluh, tanda kondensasi.

Di Thuwal ini, menjelang petang sekitar pukul 3.00, cuacanya sudah agak OK. Maklumlah, bayu laut yang agak kencang, sedikit melegakan. Seringnya pula, bayu kencang itu menjadi ribut pasir, terutama menjelang lewat petang. Kami yang pulang dari kerja, terpaksa sangat berhati-hati memandu sejauh lebih 80km ke Jeddah.

Tiada ulasan: